Skratta eller Gråta?

Denna helg hängde en polare från klassen med hem för att få sin första havsöring. Polaren heter Sebastian Ström, är 25 år och kommer från Motala. Sebastian är ca 178cm och väger 84kg muskler. En ståtlig man helt enkelt. På dagarna gillar han att vara ute och fiske och på kvällen blir det gärna en lång mysig film. Låter som ett riktigt kap va? Tyvärr, tjejer han har sig redan en fjälla. Ja det var alltså en liten presentation av Sebastian, men nu till fisket med uppgiften att guida Sebbe till sin första Havsöring.

Trött var vi men tidigt gör vi oss redo för fiske. Vi beger oss till Holma för att börja dagen där. Sebbe är snabb upp med grejerna och går ut i lerviken före mig. Jag berättar ungefär vilken rutt vi brukar vada genom viken för att täcka så mycket bra fiskeytor i viken som möjligt utan att ”mjölka” stället.

När jag är färdigriggad går jag ut och ställer mig en bit från Sebbe. Smack! Hugg på första kastet. Dock fastnar inte fisken denna gång.  Nu blev vi båda lite mer vakna. Lägger ett kast till. Smack! Men missar igen, hehe tänker jag, detta kan bli en kul dag… på tredje kastet händer det inget men va gör väl det när det nappar på det femte! Men vafan! Va är de här för jävla krokar?! tjuter jag, fastän jag vet att mina mothugg har varit under all kritik.

Det lugnar sig en stund i huggperioden, men efter ett tag får även Sebbe ett hugg men även han missar denna gång. Vi vadar vidare genom viken. Något hugg här och där, givetvis ingen som fastna. Fisk! Hojtar Sebbe denna gången sitter den, fast inte i munnen. Kroken sitter i fettfenan hör och häpna! Sebbe landar fisken snyggt en lite öring men en första! Grattis fler kommer. Så sant, Sebbe plockar en till inom kort. Aaaa det finns ju fisk här dö, säger sebbe på östgötska med ett litet flin genom skägget.

Efter Sebbes fina fiskar nappar det på min fluga, stort plask och en fet blank sida blänker till. Så här i efter hand uppskattar jag fisken dryga 1.5kg men även den tappar jag. Tungt. NU börjar tankarna snurra i skallen på mig om vafan jag håller på med. Va gör jag för fel? för snabb? För sen? Dålig krok? Kollar, Aj! Nej så var det inte. Hmm a bara att fiska vidare snart vänder det väl. En anledning som spelar in är kylan, fingrarna är helt bortdomnade o byta fluga känns långt borta. Jag frågar Sebbe om det är dags för en Paus och han instämmer gladligen. Efter lite köttfärssås & pasta i magen ligger vi som två utslagna soldater i soffan. Sebbe somnar medans jag kolla Djungeltuppsnackar på ebay.

Efter några timmar såsande bär det ut igen. Först testar vi Norrkila, för hård vind! Åker till Fiskebäck samma problem där. Efter lite fundering beslutar vi oss för att testa ett helt nytt ställe som jag spanat in några gånger men aldrig vågat mig på, då man har sina ställen som man kan och ibland kanske är lite bekväm med. Denna gången är jag snabbast ut eftersom Sebbe fick samtal. När jag kommer och ska börja kasta ringer det även i min, Det är John från Grebbestad och undrar hur det ha gått. Jag mumlar lite om mycket fisk och några tappade… rätt var det är när John babbla på ser jag en riktig ”Head-and-Tailare”. För dem som inte vet vad det är kan man beskriva det med att fisken gör en liten ”delfinare”.  Öringen gör det väldigt sakta och öringen är stor, riktigt stor. Jag tappar hakan och vad John snackar om har jag redan glömt. Säger snabbt till John, öööjagringertillbakasnarthedåj!

Skyndar mig ut med flugan men inget händer, öringen cirkulerar utan för mig men jag lyckas inte få den att hugga. Efter några timmars fiske i den nya viken kan vi konstatera att det fanns mycket fisk här med. Efter denna dag har mitt självförtroende fått sig en törn, tillsammans totalt blev det två fiskar i hamn(sebbe) och drygt 25st tappade havsöringar. Det var minst sagt mycket aktivitet idag men jag hade gärna känt på lite silver en dag som denna, ska man skratta eller gråta?
 
Fin liten lekbäck. roligt att se att reproduktionen går bra, små Havsöringsyngel såg vi.

Imorgon blir det mer fiske, hela helgen kör vi! Skitfiske på er/ Jonas Haversjö


Kommentarer
Postat av: Prylfiskarn

Får nog skicka dig en fulfluga så kan börja leka med de stora grabbarna=P

2011-04-15 @ 22:55:46
Postat av: Jonas

Haha ska nog ta en fin innan du kommer hem från stekhelg i alperna!

2011-04-16 @ 11:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0