V. 28

Vecka 28. Förra året vid denna tiden fick jag min första riktiga lax på Loe. Nu är man fiskeguide på Orkla lax några sträckor nådanför, tiden går fort. Denna vecka är det ett nytt gäng engelsmän på lodgen. David Croft och Graham Brooks är kända sedan tidigare men två nya ansikten som John Muter och Paul Madden är här denna vecka. Fisket har hittills gått väldigt bra, en och en halv dag har gått och fem fiskar ligger i frysen. Alla har tagit fisk och stämningen är på topp.







Första dagen började med att jag och Paul var nere på Jock Scott. Fisket på Jock Scott har visat sig bäst på kvällen och när vattenståndet är högre än normalt, vilket det inte var nu. Det var första gången för Paul på Jock Scott och det var bra att visa honom poolen. Jag berättade om de hetaste takinplaces och vad som har varit gångbart att fiske med tidigare veckor. Om man tittar i fångstrapport boken i storstugan, tittar i kollumen Flue, så ser man mer eller mindre en och en halv fluga. Ett. Gray Mongo och En halv. Sunray Shadow. Sunray har funkat bra på kvällen likaså Black & Blue. Gray Mongo har tagit ungefär 80% av fisken de tre senaste veckorna vilket är talande. I och för sig har Gray Mongo fiskats väldigt flitigt med men det är förståligt i och med att den har presterat så pass bra.

Flugan används mestadels ljusa dagar, sol eller ”tunna” moln och klart vatten. Men uppenbarligen är den gångbar i sämre väder också. Iallafall, jag och Paul var på Jock Scott men fick inget. Jag sa åt Paul att inte losa faith on the Gray Mongo. Efter lunchen var det Pauls tur att fiska Rye, han fiskade min variant av Gray Mongo och första fisken för Paul denna vecka var fångad. Paul blev nöjd och beställde 4st till. Klirr i kassan.

Gray Mongo a la Jonas

Tub: Koppar
Bindtråd: svart
Kropp: Flatbraid I ljusblå transparent färg. (enkelt, inget hackel)
1:a Undervinge: vit Isbjörn
2:a Undervinge: Gul Tempelhund
Ice grå hackel
Övervinge: Grå smal räv.
Ett Påfågelspröt och två ”pärlflash”, Gul
Djungeltupp




Blev bjuden på fiske igårkväll längre upp i Orkla på en privat sträcka. Fisket var bra och Roger tog en på kvällen. 7kilo. Grattis!



Fiske på G ikväll med, hoppas det suger i något på andra sidan min lina.

Hoppas veckan fortsätter i samma anda, skitfiske där ute! /Jonas Haversjö

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0