We´r in!

Igår på premiären togs det inte så mycket fisk som man hade hoppats på men vi fick dock två stycken fina fiskar på Helgemo här i Gaula. Jag och John ”minken” (Engelsman) började fiska oss ner på morgonen vid Helgemo. Minken började med fluga men det gav inget resultat, han bestämde sig att byta till spinn och fiska med ”the carrot” En Orange rapala alltså. Jag vandrar ner längs poolen för att ge minken lite utrymme att jobba med och efter en liten stund när jag vänder huvudet för att kolla till honom står han med böjt spö och säger, we´r in. Jag springer upp till utgångsläget vid vindskyddet och greppar håven. Efter en hård fight landar vi en fin lax på 8,6kg.

Denna del av Helgemo låg i skugga. Vattnet var lite ler färgat och sjunkande, dessutom var det flod vid mynningen. Sjunkande älv och flod är bra förhållande för att få fisken att bli ”pigg” och gå upp i älven. Även på lands vind är att föredra. Det tas en till fisk i lite mindre size på samma sträcka, också på spinn. 7kg lax! Bra start på dagen. Efter detta händer det inte så mycket mer i Gaula på sträckorna där vi höll till, i och för sig var inte fisketrycket så hårt från engelsmännen på våra sträckor då ”gintime” var en betydande del i deras dagliga rytm.

Senare på kvällen hängde jag med kocken på den nya Junktion-poolen och skulle se om han kunde kroka någon i hålan med de tyngsta linorna det går att få tag på till flugfiske… ett fjäll på kroken kunde vi konstatera men inget mer.

Denna vecka är jag i Gaula tills nästa Onsadag. I Orkla har Guideteamet fått börjat fiska några dagar och sen bytas vi av så det är jag, Desiré och Erik Orre som ska fiska tillsammans. Fisket för andra delen av guideteamet har börjat galant då Nicke fick sin livs lax på hela 18,6kg. Stort grattis!

Hångslo, Orkla. 18,6kg!


Kommentarer
Postat av: Rille

Fan va underbart Jonas! Du ser ut att ha det jävligt bra på Lian :) Hoppas vi ses v 30!

2011-06-02 @ 10:54:25
URL: http://meandmyrod.blogg.se/
Postat av: Jonas

Är i Gaula då och fiskar med farsan men jag kör över och hälsar på såklart. skitfiske!

2011-06-02 @ 15:24:53
Postat av: Farsan

Oh, vad jag blir sugen på att åka till Norge nu när jag ser dina bilder.

Om inte Altzheimern, börjat sätta in så är det vecka 29 vi ska fiska...

Ha de' som man säger där du är.

2011-06-03 @ 13:41:54
Postat av: Jonas

va? var det inte vecka 30 då? haha vet inte hur många gånger jag frågat nu. Aja kollar upp det sir, hade!

2011-06-03 @ 22:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0