NU HAR ÄVENTYRET BÖRJAT!

Jag fick skjuts av modern på torsdag för att komma upp till Storås i bra tid på fredagen för att börja förbereda tills onsdag (imorgon) då premiären är. Mycket har vi gjort, städa, bädda, skrubba, snickeri, skogröjning, gått genom sträckorna och poolerna i både Gaula och Orkla, hämtat folk på flygplatsen i Trondheim med mera med mera…

Ja mycket har varit i rörelse och tidiga mornar är det bara att vänja sig med. Hasses Orkla lax Crew är grymt, många härliga personer och duktiga fiskare. Denna vecka kommer Jag assistera guiderna/spöbyggare/flugbindare/laxfiskare mm,  Erik och Desiré Orre för att lära mig Gaula och guidningen bättre. I natt Klockan 00.00 är det premiär och engelsmännen är på ingång från flygplatsen. På dagen idag blir det att sova igen sig lite och äta mat så man är pigg och mätt för att fiska hela natten och morgonen, får se om det blir några fångster men stor stor lax har setts i älvarna och vattenståndet och temperaturen ser lovande ut på i stort alla sträckor vi har hand om. Skitfiske på oss!

Naturrutan…

Högt upp nu.

Turen att få se en myskoxe är förunnat få.

Jag, Arne "ibland-kock", Jessica (Gästande fiskare), Nicklas

Rye, Orkla

Död grävlingsbäbis.

Pippi.

Orkla/Gaula

Hektiska tider nu före premiern med mycket jobb! Kommer spännande rapporter om några dagar med fantastiska händelser men hinner tyvär inte skriva något längre nu, som sagt mycket förberedelser. stay taight!

Näbbgädda

Idag blev sista försöket till havsöringsfiske i dem grunda vikarna inne i gullmarn. När jag kom ut och tittar ut mot viken ser jag en boj. Och en till och en till… sammanlagt såg jag fyra fula bojar i viken, alltså två långa garn/nät. Att lägga ut nät vid denna tid i grunda vikar kanske inte resulterar i så mycket havsöring som fiskaren i fråga ville, men chansen finns såklart. Själva tanken att lägga ut nät i grunda vikar nära lekområden tycker jag är idiotisk. Självklart finns det dem som fiskar enligt reglerna men många är slarviga och reglerna dåliga… min polare Johan Olsson från Grebbestad var med om samma sak i en av lekvikarna hemma hos honom. Den fiskaren hade tydligen fått över 70 stycken havsöringar, några för små, några enligt minimimått osv. denna händelse var tidigare i år då fisken var mer koncentrerad nära land då fisken precis har lekt. Att fiska för nära lekområden kan i värsta fall slå ut en hel population med dyrbara gener som har utvecklats efter säsong och förhållanden. Det finns väldigt mycket att lära och skriva om ämnet men nu till dagens fiske.

Jag var tveksam innan jag drog ut om det skulle bli någon havsöring då näbbgäddan hade börjat komma in sist gång jag var ute. Tyvärr hade jag rätt. Idag blev det näbbgäddefiske men vad gör de? Kul var det. 5styckern näbbisar kom upp idag, gånger 10 i hugg/tappad fisk men kul i alla fall. Näbbgäddan är en ganska svår fisk att KROKA om man inte har rätt teknik eller utrustning och med utrustning menar jag inte spö eller lina mm. Nej då menar jag krokar och tackel på flugorna. Till en början körde jag med räkor utrustade med ”magichead”, (tratt fram på flugan som ger flugan en yvig gång). Väldigt mycket nafsande på dessa flugor. Min tanke var att den ivriga gången gjorde det svårare för näbbgäddan att hugga. Jag bytte till en vanlig tobis imitation utan något tjafs, rak gång nu och det gav resultat. Första näbbgäddan landad. En rolig fajt med massa hopp och rusher. När näbbgäddorna blir lite större sätter dem emot mer och kan pressa i vattnet på ett annat sätt eftersom dem blir tjockare, dessutom har dem en bra längd som ger kvick- och snabbhet. Den största idag var på 600g och bjud upp till en riktigt rolig fight, kul! Det tacklet som funkade bäst med råge var en flatwing-fluga med en inbunden stinger av enkelkrok i svansen. Denna fluga fick jag inspiration utav en artikel från nya numret av flugfiske-feber. Dessa flugor används från början till fiske efter barracuda, stripped bass eller andra exotiska arter som Claus Eriksen skrev i artikeln. Grejen med flatwing-flugorna är att svansen är gjord av långa hackelfjädrar som får en svävande och väldigt levande gång i vattnet även då flugan står still. Huvudet är från början av materialet hjortsvans eller också kallad bucktail. Som avslutas med ett epoxyhuvud med ögon av något slag. På min variant använder jag craft fur som är lätt, pulserande i vattnet och, enligt mig lättare att använda. Som svans lägger man in långa hackelfjädrar med några flash strån och såklart stingern för bättre krokningsförmåga. Bättre information och beskrivning om dessa flugor finns i det nyaste numret av flugfiske-feber.

Ingen havsöring idag men om ni vill ha ett roligt fiske med mycket hugg och spännande fighter där hopp inte är sällsynta kan jag rekommendera flugfiske efter näbbgädda, skitfiske! / Jonas Haversjö

Semester

Nu har LIA perioden på utbildningen börjat (Lära I Arbete) och för min del har jag just nu semester hemma i Lysekil eftersom laxsäsongen uppe i Orkla och Gaula inte börjar förens 1Juni. Nu när jag är hemma har det blivit att förbereda sig så mycket som möjligt för Norge, catching up med vänner, jobb och såklart mycket fiske. Det senaste har jag fått väldigt mycket inspiration av andra fiskepolare som just nu är inriktade på olika arter, tack Rille. Jag som egentligen bara har siktat på Havsöringen på västkusten förut har börjat tänka på andra arter som vi har här på västkusten som kan vara kul och en stor utmaning att ta på fluga. Försök efter Bergsgylta har blivit av men misslyckats, svår vind och lite tidigt på säsongen enligt vissa… Det är ganska lätt att bli förblindad av det super väder vi har nu, men vattnet är fortfarande inte så varmt som man skulle kunna tro. Visserligen har näbbgäddan letat sig in så omställningen ser ut att ske åt rätt håll.

Som jag skrev igår skulle det bli en storsatsning på nattfiske efter havsöring som jag var taggad till tusen för. Det blev det också men här tänkte jag inte helt fullt ut. Under dagen hade man jobbat i solen och bränt sig a la sommar style men det jag inte tänkte på som inte som sommaren nu är solens ner och uppgång. På sommarn kan man näst intill vara ute hela natten eftersom solen är upp väldigt länge, nu går den ner lite fortare. Jag drog ut halv tolv och körde ner till Valboholmen och fiskade på baksidan ut mot havet. När jag kom ner hade solen precis gått ner och man kunde se en liten orange nyans i skyn. Fisket såg hett ut till en början men efter ett drygt en halvtimmes fiske utan att se något alls satte jag mig ner för att se om jag kunde höra vart öringarna kunde vara i farten men det lyckades inte heller. Förstod att jag var försent ute, fiske vid solnedgången hade kanske varit bättre. Men när jag nu hade tagit mig ut så blev det en halvtimmes blindfiske till iallafall men utan resultat. Det roliga med trippen var att man kunde höra Marinbiologernas sång ” MB MB MB dominerar…” representerar fortfarande.

Flugagädda från sjöbotten

I väntans tider på Nattfiske...

Varit ute på många fiskepass denna och förra veckan men resultaten har speglat antalen blogginlägg. Jag och Jacob har fiskat gädda i nya vatten och fått fisk men inte i den mån vi hoppats på. Havsöringsfisket har vänt i lysekilstrakten, mycket näbbgädda har kommit in och vattnet har blivit varmare. Därför blir det en ny satsning i natt efter havsöring likt sommarfisket utomskärs.