Lysechill 1 2 3

Torsdag:

Roadtripp hem till väskusten med Alexander ”Alejandro” massalin, Linus ”Linkan” Schelin och Markus ” Malung” Westerlund blev det denna helg! Vi åkte ner på torsdag morgon och när sista man satt säg i bilen åkte trippens musik cd mix in som Alejandro bränt ut kvällen innan. På skivan står det Lysechill 1, 2 och 3(tre skivor) som skulle visa sig vara ganska talande för just denna resa.

Förväntningarna på helgen var bra, Linkan skulle få sin första Havsöring. Alejandro skulle utöka sina fångster på havsöring då han fått mersmak hos en kompis i Grebbestad. Markus hade fått Havsöring förut men inte så många. Alla inklusive mig var väldigt taggade på att komma ner/hem och fiska efter havets silver.

Efter tre timmars körning var vi framme och gjorde i ordning oss för första fiske passet. Den främsta målsättningen med denna resa för mig vara att guida Linkan till sin första havsöring, likaså var det förra helgen med Sebastian Ström. Då började vi fiska i Holma vilket gav oss resultat direkt, varför bryta ett vinnande koncept? Holma sätter vi kurs mot. Vädret är otroligt bra, värme, sol och… ingen vind. Som jag har nämn förut i bloggen gör vinden mycket för Havsörings fisket. Fisken blir mindre skygg och vinden koncentrerar födan för fisken på mer uppenbara positioner i vikar så som ”pålandsvind” vilket är bra då födan trycks mot land i riktning med vinden.

Vi körde på och fångade fisk första dagen trotts de ”bra” förhållandena. Linkan fick sin första! Malung hade några tappade, likaså Alejandro. Jag, ”guidejäveln” som linkan fyndigt kom på då jag drog tre stycken och hade flera känningar. Anledningen till att jag tog flest denna dag berodde nog inte på skicklighet utan mer att jag kunde området. Förhållandena var som sagt svåra men när man vet var de brukar stå kan det bli lättare. Men absolut en godkänd första dag med ett av de största målen avklarade. Grattis Linkan!

Fredag:

På fredag blev en bättre satsning på tidigt morgonfiske på andra sidan Gullmarn i Skredsvik. Tog färjan över vid 07:20 och var utvadade en liten stund efter solen gott över trätopparna. Mycket vakande fisk men väldigt svårflörtade, Malung och Alejandro hade känningar på de första kasten men ingen landad. Efter ett kämpande i stekande solen med inga täcken på att fisken skulle komma igång beslutar vi oss för att åka hem igen och njuta av vädret, god mat och dryck, ta det Chill helt enkelt.

Lördag:

Denna dag var det ännu bättre väder! Sol, blå himmel o helt blägg på havet när man tittar ut genom fönstret, en liten suck inombords då jag vet att det kan bli svårt med havsöringen en sådan dag. Men västkusten har ju faktiskt mer att erbjuda än Havsöringen… makrill, torsk, fjärsing mm. Då vi pluggade lite olika fiskarter på engelskan för inte så länge sedan var det just en art som fastnad, speciellt i Linkans huvud. Ballan Wrasse – Berggylta. Idén med nya arter gjorde att vi skulle försöka få en Ballan Wrasse vilket var en kul Joker på resan.

Projekt Ballan Wrasse

Fluga går att använda som metod för att fiska berggylta men bottenmete är, skulle jag säga den enklaste metoden att få kontakt med arten. Vi åkte till ett ställe där jag förr fått stor Berggylta på närmare kilot. Fisket började segt här också men efter ett tag kom det igång riktigt bra. Linus tog denna dag två nya arter för sin egen del, en Rötsimpa och en Bergstorsk. Malung och Alejandro tog även sina första Rötsimpor men Jokern uteblev dessvärre. Ändå var vi nöjda då vädret gjorde det smått omöjligt att inte njuta.

Söndag:

Söndagens första del blev lugn av olika skäl men nu skulle Havsöringen upp! Förhållandena denna dag var faktiskt sämst, knappt en krusning på havet.  Ändå levererar Linkan direkt, kanske inte den vackraste av dem men Linkan med sin första 45cm (godkänd) Havsöring är nöjd!

Fisket blir sen trögt, som sagt helt blägg. Efter en stund blir det iallafall en period med vind och då händer det, ett jävla hugg! Hoppar direkt! Tjock blank buk! En liten rush sen släpper den. Efter en helg med många timmar utan fisk är det tungt att tappa en grann fisk som denna. Inge seglar väder precis. Efter denna lilla period med vind då hugget kom blev det stilla igen. Vadandes, dängande med fluga står man och hoppas på att en liten vindpust ska komma igen och kanske erbjuda en chans till att kroka en pigg silveröring. Efter cirka en timmes önskande sker det, vinden tar tag lite grann, några krusningar och till och med små vågor träder fram på ytan, och nu står jag dessutom i min favoritposition och i favoritviken. Där sitter den! äntligen! Efter en frisk fajt med härliga rusningar får fisken syna håven. 54cm och 1.3kg silver! Jag är inte religiös men när fisken ligger i håven ligger även ytan som en spegel än en gång, kanske ska be till Poseidon i fortsättningen?

Blir tyvärr ingen mer fisk på denna resa för någon av oss men med bra sällskap, god mat och bra väder kan man summera helgen som chill, västkusten levererar i ur och skur. Tack för en underbar helg Linka, Alejandro och Malung hoppas ni trivdes! /Jonas Haversjö