Vecka 26/27

Vecka 26

Efter midsommarfirandet var det dags att ta sig tillbaka till Norge igen. Christer (Styvpappan) skjutsade upp mig till Oslo-Rygge flygplats och klockan stod på fem när vi började rulla norr över. Resan gick galant och vid ca halv elva var jag framme igen vid lodgen, guidning direkt och lax kom upp. Även om min feber/hosta/förkylning som satt i efter midsommarfirandet och gjorde mig klen var det kul att få se lite laxdrill .

Denna vecka är det engelsmännen som gästar än en gång och merparten av gruppen stannar en till två veckor till efter vecka 26.  Väldigt trevliga gäster att ha och göra med. Dessa Engelsmän är väldigt keen i vattnet när de vet att chansen är större att ta en lax. Annars är dem inte rädda för att missa några timmar efter eller före lunch, middag för lite gin, vinmonopolet går bra här i Norge. Fisket har gått väldigt bra med många fina fiskar runt 6-7-8kg men än så länge ligger toppen för denna vecka på 32lbs motsvarande 14.5kg. Tagen av Graham Brooks på Rye en halvtimma innan tolvslaget. Jag som var guide åt Graham för tillfället gjorde kanske inte min bästa insats hittills… eftersom jag är sjuk stannade jag inne i hyttan för att värma mig, tittade ut mot Graham titt som tätt för att se om allt var ok. De första gångerna var det cool lugnt och jag slappnade av lite för mycket och var nära att somna ett par gånger. Efter en stunds vilande gick jag ut eftersom det var tid att skjutsa gästerna tillbaka till lodgen. När jag Kommer ut står Graham helt slut efter att ha drillat och burit upp sin fisk till hyttan och hängt den på vågen, helt själv. Han sa att han hade ropat på mig och efter att jag inte hade svarat hade han blivit lite orolig hur han skulle klara att ta upp fisken själv då den, antagligen största laxen han haft på tog 70 meter lina i första rusningen. Som tur är har Graham mycket erfarenhet och han klarade av att landa fisken på egen hand. Nytt personbästa för Graham Brooks, 32lbs Grattis!





Senare samma vecka, vilken dag har jag inte koll på eftersom man lever i sin lilla bubbla här uppe… Iallfall, Jag och David Jurvis var nere på Jock Scott. Förhållandena var inte så bra, sakta stigande älv och fisk som gick väldigt snabbt upp i älven. Som jag nämnt tidigare i bloggen är det väldigt sällan man fångar lax i älv när vattenstånden ökar, varför? Finns såklart olika teorier men många menar att fisken passar på att rusa snabbare upp i älven då det finns mer vatten att gå på. Andra menar att fisken bromsar upp, flyttar nere i älven och även ibland går tillbaka ut i havet igen och väntar på mer normala förhållanden. Både teorierna är bevisade med märkt fisk som följts men det viktiga i denna fråga är att man har vetskap sen länge tillbaka att det är väldigt svårt att ta en lax just på stigande älv. Nog om det, tillbaka till historian. David började köra en repa på den vassare delen av poolen på Jock Scott. Jag satt vid banken och tittade ut, vi såg en snabbt gående fisk hoppande över oss men det kändes inte hett. David fiskade färdigt poolen och kom upp till mig. Nicklas Lindgren en annan av guiderna i teamet hade dagen före givit bort en fluga till en gäst mest på skoj och han krokade en lax, dock tappade han fisken men spännande var det. Jag gjorde en Nicklas och föreslog en av mina flugor till David. Tanken var att sätta på något annorlunda. Chock orange med ”Kina-hatt” på och en längre tunn svart övervinge med några flashstrån i. Tanken var att irritera en fisk om det stod någon äldre i poolen som bestämt sig för att stanna lite längre, eller kanske valt ut en plats att leka på. Alternativt att fiska flugan sakta nedströms och vara i vägen för en snabbt gående fisk.

Jag knöt på flugan åt David och han inte köra halva poolen innan det sög i. Skitkul men dessvärre ingen stor fisk som vi hoppades på. Minsta men första fisken på Jock Scott denna vecka. Grills på 1.2 kilo, silver och full med lus, väldigt fin matfisk.



Nu är det veck 27 och fisket har börjat bra sen i lördags med en topp på 10,2kg lax från Espås. Nu har det kommit väldigt mycket regn igen och mer ska det komma, älven stiger därför men vi hoppas att regnvädret för med sig stigande lax och bra fiske framöver. Klart för denna gång/Jonas Haversjö.


Kommentarer
Postat av: Pappa

Bra Jonas Fint att du tagit upp skrivandet igen.

Kram

2011-07-04 @ 16:20:51
Postat av: JOnas

Ja älven stiger just nu så då fick man lite tid över att skriva:)

2011-07-04 @ 17:08:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0