Semester

Nu har LIA perioden på utbildningen börjat (Lära I Arbete) och för min del har jag just nu semester hemma i Lysekil eftersom laxsäsongen uppe i Orkla och Gaula inte börjar förens 1Juni. Nu när jag är hemma har det blivit att förbereda sig så mycket som möjligt för Norge, catching up med vänner, jobb och såklart mycket fiske. Det senaste har jag fått väldigt mycket inspiration av andra fiskepolare som just nu är inriktade på olika arter, tack Rille. Jag som egentligen bara har siktat på Havsöringen på västkusten förut har börjat tänka på andra arter som vi har här på västkusten som kan vara kul och en stor utmaning att ta på fluga. Försök efter Bergsgylta har blivit av men misslyckats, svår vind och lite tidigt på säsongen enligt vissa… Det är ganska lätt att bli förblindad av det super väder vi har nu, men vattnet är fortfarande inte så varmt som man skulle kunna tro. Visserligen har näbbgäddan letat sig in så omställningen ser ut att ske åt rätt håll.

Som jag skrev igår skulle det bli en storsatsning på nattfiske efter havsöring som jag var taggad till tusen för. Det blev det också men här tänkte jag inte helt fullt ut. Under dagen hade man jobbat i solen och bränt sig a la sommar style men det jag inte tänkte på som inte som sommaren nu är solens ner och uppgång. På sommarn kan man näst intill vara ute hela natten eftersom solen är upp väldigt länge, nu går den ner lite fortare. Jag drog ut halv tolv och körde ner till Valboholmen och fiskade på baksidan ut mot havet. När jag kom ner hade solen precis gått ner och man kunde se en liten orange nyans i skyn. Fisket såg hett ut till en början men efter ett drygt en halvtimmes fiske utan att se något alls satte jag mig ner för att se om jag kunde höra vart öringarna kunde vara i farten men det lyckades inte heller. Förstod att jag var försent ute, fiske vid solnedgången hade kanske varit bättre. Men när jag nu hade tagit mig ut så blev det en halvtimmes blindfiske till iallafall men utan resultat. Det roliga med trippen var att man kunde höra Marinbiologernas sång ” MB MB MB dominerar…” representerar fortfarande.  


Flugagädda från sjöbotten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0